Piotr Froń 1984: Ministerstwo Miłości Reż. Katarzyna Minkowska

Scena:
Duża Scena
Czas trwania:
1 h 30 min (brak przerwy)
Cena:
normalny: 60 , ulgowy: 50

O spektaklu

„1984: Ministerstwo Miłości” to spektakl inspirowany jedną z najpopularniejszych dystopii XX wieku — „Rokiem 1984” George ’ a Orwella.
Oceania. Rok 20??. Osiemnaście lat temu z życia czterech osób zniknęła dwójka dzieci — chłopiec i dziewczynka. Dzieci zbiegły spod opieki Starszego Brata. Jako uciekinierzy, zostały przez System uznani za wrog ó w państwa. Zostały ewaporowane: wszystkie ślady ich istnienia wymazano, a ich bliscy mieli od tamtej pory żyć tak, jakby dzieci nigdy nie było: nie mogli mieć niczego, co wiązało się z dziećmi, nie mogli o nich mówić, wspominać, śnić o nich. Nie mogli o nich myśleć. Dzieci nigdy nie było. Jakiekolwiek odstępstwo od tego nakazu uznawane jest za myślozbrodnię.
Ojciec i siostra dziewczynki, matka chłopca i nauczycielka dzieci — każda czterech postaci kilka dni temu otrzymała tajemniczą przesyłkę. Tym sposobem w ich domach po raz pierwszy od osiemnastu lat pojawił się ślad Dzieci. Cała czwórka została aresztowana. Przed sądem w Ministerstwie Miłości będą musieli opowiedzieć co łączy ich z ewaporowanymi dziećmi.
Na czas spektaklu Teatr Ludowy staje się Ministerstwem Miłości. Widzowie, jako gremium sędziowskie, będą mogli wraz z biegiem przesłuchań decydować, którą z czterech perspektyw opowieści chcą poznać. W relacji indywidualności ze zbiorowością demokratycznie zagłosują, komu przyznać, a komu odebrać prawo głosu. “1984: Ministerstwo Miłości” zadaje pytanie, czym staje się władza ludu w opresyjnej sytuacji inwazji na czyjąś pamięć.
Ojciec i siostra dziewczynki, matka chłopca i nauczycielka dzieci — każde z nich dokona przed zgromadzonymi własnej introspekcji – wizji lokalnej przeszłości. W wiwisekcji własnej pamięci spróbują opowiedzieć o tym, co uznano za zapomniane i poczuć na nowo to, co nie było odczuwane od dawna.

Spektakl dla którego punktem wyjścia jest słynna powieść George’a Orwella „Rok 1984”, będzie interaktywną grą z widzem, który wraz z przestąpieniem progu Teatru Ludowego znajdzie się w Ministerstwie Miłości. Widzowie wraz z aktorami staną się aktywnymi uczestnikami dystopii, która dzięki wsparciu nowych technologii pozwoli im wniknąć w fabułę i wpływać na jej przebieg. Spektakl powstaje w ramach międzynarodowego projektu PLAY ON!, którego celem jest implementacja mechanizmów gier wideo do narracji teatralnej.

premiera 13 maja 2022r. Duża Scena

24.04.2022 instagram/gulgapoleca Przemek Gulda

Rodzinny, polityczny dramat o ucieczce z systemu, wpisany w świat powieści Orwella. Minkowska buduje kryminalno-sądową ramę, intrygujący świat, o stopniowo ujawnianych regułach. Raczej minimalistyczną scenografię i inscenizację dobrze uzupełniają dziecięce rysunki i projekcje filmowe. Znaczącym składnikiem jest wyrazista gra stojącej po dwu stronach śledztwa obsady. Publiczność za sprawą kolejnych głosowań ma wpływ na jego przebieg i na wyrok. Musi tym samym mocno wejść w ten ponury świat.

_______________________

Twórcy

reżyseria, scenografia: Katarzyna Minkowska
tekst i dramaturgia: Piotr Froń
dramaturgia ruchu/ choreografia: Aneta Jankowska
kostiumy i asystentka scenografa: Julita Goździk
muzyka: Wojciech Frycz
światło: Maciej Kaszyński
projekty graficzne: Marta Piotrowska
specjalista od technologii i aplikacji: Kamil Kamysz
nagranie VR: Mateusz Korsak
asystent reż.:Jagoda Pietruszkówna
inspicjent: Anita Wilczak - Leszczyńska
sufler: Martyna Rezner

Aplikacja mobilna: reaction.link